Kleine letters, groots verteld

Branding en een jaarlijkse campagne voor hét literatuurfestival van Nederland.
Concept: Merkstrategie, Campagnestrategie
Design: Branding, Graphic Design,
Content: Fotografie, Animatie

Het International Literature Festival Utrecht (ILFU) dompelt mensen ieder jaar volledig onder in de wonderlijke wereld van literatuur.
Het programma staat als een huis, maar de zichtbaarheid naar de buitenwereld ontbrak. Reden om ons te vragen voor een nieuwe identiteit en een passende jaarlijkse campagne, want literatuur draait om inhoud. Maar wat is inhoud zonder publiek?







We kwamen we er al snel achter dat ILFU en literatuur niet in één hokje te vangen zijn. Daarom ontwikkelden we een dynamisch identiteit die deze veelzijdigheid laat zien. Één met een krachtig logo als duidelijk ijkpunt, maar waarin de L van literatuur op verschillende manieren toegepast kon worden in de uitingen. Het resultaat is een sterk merk, dat niet alleen inhoudelijk, maar ook communicatief het juiste verhaal vertelt.



Elke editie focust het festival zich op een andere belangrijk en hedendaags thema. Deze komen mooi terug in de jaarlijkse campagnebeelden, waarbij de L van literatuur altijd de hoofdrol pakt.

Passend bij de thematiek van de 2021 editie, spiegelt de L van Literatuur de omgeving om een nieuw perspectief te bieden.






In 2020 stond het belang van verhalen voorop. Via de Short Story Dispenser konden bezoekers hun eigen verhaal ‘trekken’ en meenemen.


De benoeming tot ‘UNESCO City of Literature’ kwam in 2018 nadrukkelijk naar voren in de campagne.



Met jaarlijks meer dan 25 evenementen, 150 schrijvers en ruim 21.000 bezoekers is ILFU de afgelopen jaren uitgegroeid tot het grootste literatuurfestival van Nederland.


Meer weten:
Credits
3D artwork ’20: Bas Wijers
3D Artwork ’21: Fuelled
Campagnefoto ’21: Tom Philip Janssen
Festivalfotografie: Micheal Kooren, Anna van Kooij, Jelmer de Haas, Maarten Mooijman